Heb je een verwijzing naar GGzE, dan doen we er alles aan om je zo snel mogelijk te helpen. Toch is enige wachttijd niet altijd te voorkomen. Om je een idee te geven hoe lang je moet wachten, publiceren we elke maand een inschatting van de wachttijden.
Aanmeldings-, behandelings- en ondersteuningswachttijd
GGzE onderscheidt 3 soorten wachttijden:
- Wachttijd tot intake behandeling (aanmeldingswachttijd)
De wachttijd tot intake is het gemiddelde aantal weken tussen het moment dat je je aanmeldt en het moment dat het intakegesprek plaatsvindt. - Wachttijd na intake behandeling (behandelingswachttijd)
De wachttijd na intake is het gemiddelde aantal weken tussen het intakegesprek en het eerste behandelcontact. - Wachttijd Wmo-ondersteuning
De wachttijd Wmo-ondersteuning is het gemiddelde aantal weken tussen de beschikking van de gemeente en de start van de zorg.
Wachttijden
Sinds begin 2024 biedt GGzE behandeling en begeleiding vanuit diverse gebiedsteams in Eindhoven en de regio. Dat gebeurt na aanmelding van huisarts, specialist of Wmo-consulent van de gemeente. In de gebiedsteams worden de intakes inmiddels weer opgepakt.
CrisisCare, Online behandelteam, LichtCafé, Kind & Jeugd, Nestor (ambulante neuro- en gerontopsychiatrie) en OPSY (voor mensen met een licht verstandelijke beperking) pakken de intakes onveranderd op.
Crisis
Toegang tot crisiszorg is altijd geborgd. De crisisdienst van de GGzE is 24/7 bereikbaar voor verwijzers en behandelaren. Ben je in crisis en in behandeling bij GGzE? Heb je direct hulp nodig die niet kan wachten tot de eerstvolgende werkdag? In dat geval is de crisisdienst elke dag bereikbaar tot 22.00. Tussen 22.00 en 08.30 bel je met de huisartsenpost die je zo nodig in contact kan brengen de crisisdienst. Voor meer info, zie: Spoed.
Inschatting wachttijden
De laatste jaren is er steeds meer vraag naar zorg vanwege psychische problemen. Op dit moment staan er zo’n 90.000 mensen op de wachtlijst voor psychische hulp bij de geestelijke gezondheidszorg. Ook bij GGzE zijn de wachttijden lang.
De wachttijden gelden voor iedereen, ongeacht je zorgverzekeraar. We doen ons best de wachttijden zo goed mogelijk in te schatten. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.
Wanneer je de wachttijd te lang vindt, kun je contact opnemen met je zorgverzekeraar en vragen om wachtlijstbemiddeling. Dat kan telefonisch of via de website van je zorgverzekeraar.
Heb je een andere vraag, neem dan contact op met GGzE Entreeteam ambulant: (040) 296 77 66.
De zorgverzekeraar kan je ondersteunen, zodat:
- je binnen 4 weken vanaf je eerste contact met een zorgaanbieder een intakegesprek krijgt
- binnen 10 weken vanaf de intake, de behandeling is gestart
Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door de zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de zogenoemde Treeknormen).
Vind je de wachttijd voor Wmo-ondersteuning te lang? Neem dan contact op met de Wmo-functionaris van je gemeente. Hij of zij kan in urgente gevallen zorg regelen om de wachttijd te overbruggen.
Meer weten? We helpen je graag
Neemt contact op met GGzE via deze pagina.