26 oktober 2021

Medewerker aan het woord.

Soms is de zorgvraag van een cliënt zo complex dat (tijdelijk) extra zorg nodig is. Dan kan Meerzorg uitkomst bieden. Vanuit daar komen extra financiële middelen vrij om de cliënt nóg meer persoonlijke aandacht te bieden. “Ik kan alle tijd nemen voor mijn cliënten en leer ze zo heel goed kennen. Elke ontwikkeling, hoe klein ook, zie ik”, vertelt Aukje van Hoof. Zij biedt Meerzorg bij de afdeling Gerontopsychiatrie. 

In de reguliere zorgstructuur is intensief 1-op-1 contact niet altijd mogelijk. Aukje beschrijft een cliënt die in haar manische periodes extra aandacht nodig heeft om te stabiliseren. Samen wandelen en schilderen helpt daarbij. “Door het intensieve contact kan ik echt een goede band met de mensen opbouwen. Ik zit niet vast aan een bepaald tijdschema. Dus dat betekent bijvoorbeeld dat ik in de ochtend alle tijd kan nemen voor het samen uitzoeken van een outfit, de make-up en het föhnen van het haar. Het is heel waardevol dat ze zoveel mogelijk eigen regie houden want je geeft al zoveel uit handen wanneer je als cliënt op een afdeling verblijft.” De essentie van Meerzorg is het vergroten van de kwaliteit van leven via individuele activiteiten en zorg.

Aukje zou graag meer bekendheid rondom deze vorm van zorg zien. Ze merkt dat ook eigen collega’s niet altijd weten dat GGzE deze zorgvorm in huis heeft. Daarbij zou Aukje graag nieuwe collega’s verwelkomen; die kunnen ze namelijk wel gebruiken. En hoewel er sprake is van veel 1-op-1 contact, is het zeker geen solistisch werk: “ik werk juist heel veel samen met collega’s van andere afdelingen. Samen bekijken we de mogelijkheden en heb ik veel inspraak in de vormgeving van zorg.”

meerzorg