GGzE en Fontys Social Studies werken al jaren intensief samen in het opleiden van studenten in de Professionele Werkplaats GGzE. Deze samenwerking is op dinsdag 1 juli verstevigd door het ondertekenen van een nieuwe samenwerkingsovereenkomst door Ingrid Willems, bestuurder bij GGzE, en Caroline Schipper, directeur van Fontys Social Studies.
Het gezamenlijke doel? Studenten opleiden tot kritische, wendbare en onderzoekende professionals die klaar zijn voor de toekomst. Binnen de Professionele Werkplaats (PW) staat het proces van samen leren, ontwikkelen, onderzoeken en werken centraal. Met dit convenant streven we naar de blijvende aandacht voor de professionele ontwikkeling van de studenten én medewerkers van de PW. Tevens optimaliseren we onze samenwerking op het gebied van onderzoek en de verkenning en ondersteuning van maatschappelijke (GGZ-)thema’s.
Zo vertelt een student: ‘Binnen beschermd wonen Ignatius werken wij met echte situaties. Dat verschil merk je.'
Bouwen aan de toekomst
De komende jaren gaan studenten van het tweede, derde en vierde leerjaar van de opleiding Social Work en mogelijk andere opleidingen, aan de slag op verschillende locaties van GGzE. Daar dragen studenten samen met GGzE-professionals bij aan vernieuwing en verbetering van zorg én onderwijs. Met speciale aandacht voor ambulant en wijkgericht werken.
Door afstemming van de onderzoeksagenda’s van GGzE en Fontys Social Studies ontstaat waardevolle kennisontwikkeling en kennisdeling. Beide organisaties zetten zich ook actief in om studenten vanaf het eerste studiejaar te enthousiasmeren voor het werken binnen de geestelijke gezondheidszorg.
Met deze vernieuwde samenwerking wordt een belangrijke stap gezet in het duurzaam verbinden van onderwijs, onderzoek en praktijk.
