Sinds 28 april kookt Anneke op de afdeling bij Nestor. Anneke werkt via Okeedo, een organisatie die zogenoemde kookondersteuners inzet bij zorgorganisaties. Deze professionals verzorgen het hele proces rond de maaltijden zodat het zorgpersoneel wordt ontzorgd. Waar eerst zeven dagen per week kant-en-klaarmaaltijden op tafel stonden, genieten bewoners nu zes dagen per week van een vers gekookte maaltijd. Anneke is er vijf dagen per week en kookt dan extra voor een dag in het weekend.
In het begin vond Anneke het best spannend. “Bestel je genoeg? Maak je genoeg klaar? Vinden de bewoners het lekker?” Op haar eerste dag maakte ze macaroni met broccoli. Toen Peter* hoorde dat er broccoli op het menu stond zei hij: “maar ik lust helemaal geen broccoli!”
“Het is macaroni”, antwoordde Anneke
“Oh, dat lust ik wel!”
Inmiddels eet Peter zonder problemen broccoli.
Meer dan eten alleen
Anneke vraagt regelmatig aan de cliënten wat ze graag willen eten. “Dan bestel ik dat in de webshop van Daily Fresh Food. Soms helpen cliënten ook mee met koken, bijvoorbeeld met het snijden van groenten”.
Dat levert vaak mooie gesprekken op. Zoals laatst, toen er een recept met champignons op het menu stond en een cliënt tijdens het snijden enthousiast vertelde over een champignonkwekerij. “Dat vind ik zo leuk. Zulke momenten maken mijn werk echt waardevol en geven me energie".
Meerwaarde
Volgens het zorgpersoneel heeft alleen de geur van het eten op de afdeling al een meerwaarde. Het maakt het levendiger en huiselijker. We merken dat cliënten beter eten, en een cliënt zelfs is aangekomen, wat ook echt nodig was. Een groot verschil met voorheen, toen het vooral ging om gemak: bord leegeten en klaar.
Subliem
De reacties zijn dan ook positief. Anneke heeft zelfs een keer subliem! gehoord. “Dat doet me dan natuurlijk erg goed". Het was de keer dat ze een recept van haar opa maakte. Rijst met gehaktballetjes in zoet zure saus en een topping van gebakken aardappeltjes. “Een paar weken later ging het er nog over", vertelt Anneke trots.
Evalueren
Regelmatig wordt er geëvalueerd. Zijn alle partijen nog tevreden? Is er voldoende kookgerei?
Tot nu toe is de conclusie duidelijk: het is een win – win situatie. Cliënten eten vers, gezonder, zitten beter in hun vel. Er wordt efficiënter ingekocht, waardoor minder geld wordt uitgegeven. Ook de voedselveiligheid en hygiëne zijn met de inzet van kookondersteuners goed geborgd; er wordt gewerkt volgens vaste richtlijnen. Sinds kort zorgt Anneke ook voor de broodmaaltijd. Zo hebben de zorgprofessionals meer tijd over voor persoonlijke aandacht en zorg voor cliënten.
*Peter is een fictieve naam.
