Jaarverslag 2023

Voor u ligt het jaarverslag 2023 van De Woenselse Poort, onderdeel van GGzE. Via dit jaarverslag nemen wij u graag mee in de ontwikkelingen die de GGzE/De Woenselse Poort op het gebied van de forensische zorg in 2023 heeft doorgemaakt.

2023 heeft voor De Woenselse Poort in het teken gestaan van de relatie tussen de maatschappij en de forensische zorg. Het één kan niet zonder het ander. We bereiden onze cliënten voor op een veilige terugkeer in de maatschappij. Daarom halen we de buitenwereld naar binnen. Om de samenleving te laten ervaren dat DE forensische cliënt niet bestaat en om cliënten te laten inzien dat ze met hun talenten gereedschap in huis hebben om weer een bijdrage te kunnen leveren aan diezelfde samenleving. Vanuit deze maatschappelijke context zijn er mooie activiteiten georganiseerd. Van minister tot buurtbewoner en van scholier tot cabaretier, allen lijken na afloop de mens achter de forensische cliënt te zien. En dat noemen wij destigmatisering.

Ook hebben we met trots ons meerjarenbeleidsplan forensische zorg mogen presenteren. We nemen u met dit jaarverslag graag mee in deze ontwikkelingen die dankzij onze bevlogen medewerkers en ketenpartners tot stand zijn gekomen.

2024 is voor De Woenselse Poort ook meteen het startpunt geweest om de ingezette koers van 2023 voort te zetten. Door te blijven luisteren naar de behoeften van onze cliënten, hun naasten en onze medewerkers en oog te hebben voor de belangen van de maatschappij, kunnen we vasthouden aan onze kwaliteit van zorg. Door kritisch te blijven kijken naar de door ons geleverde forensische zorg zijn wij in staat om verbeterpunten aan te pakken die ons verder helpen in de realisatie van onze ambities. In onze kwaliteitsverantwoording leest u daar meer over.

Jeroen Kampkes
Directeur De Woenselse Poort